فاطیما باستانی

Fatimah bastani

فاطیما باستانی

Fatimah bastani

اگه فرصت کتاب خوندن ندارید حتما مطلب رو بخونید و لذت ببرید!

 

 

 

 

 

 

 نمی دونم چقدر رنگ ها رو میشناسید ولی هرجا اسمی از هنر و هنرمند باشه رنگ هم اونجا پررنگ تر دیده میشه.حالا چه نقاشی باشه چه عکاسی و طراحی لباس. 

شخصیت رنگ رو توی سایت یکی از اساتید عزیزم سرکار خانم فروزان شاه کوپا استاد طراحی لباس دانشگاه الزهرا است می خوندم خیلی خلاصه و جامعه در مورد رنگ ها و حس و حالشو صحبت کرده.اگه فرصت کتاب خوندن ندارید حتما مطلب پایینی رو بخونید و لذت ببرید.

 

سفید :

بازتابی از روشنائی و نور است صدای بسیار بلند دارد . رنگ خلوص و پاکی . رنگ سرد است . از مجموعه رنگهای تابستان به شمار می رود .سفید رنگی است خنثی که هر رنگی در کنار آن زیبا و متناسب جلوه خواهد کرد و رنگهائی را که در کنار خود دارد  را سرد میکند . رنگ زمستان و سرمای شدید است. رنگی است با نمادنور و امید خدایی ، پاکی ، بی گناهی ، تعادل ، صفا، خلوص ، ایمان ، آرامش و مظهری از جوانی است بر همین اساس به طور معمول و فراگیر رنگ لباس عروس از سفید استفاده میشود. لباس سفید پوشنده را همانی که هست نشان می دهد . لباس و دکور سفید قدرت تحلیل را افزایش میدهد فرد را دارای حس آزادی و رهائی میکند.

سیاه :

نهایت تیرگی و آرامش در سیاه است . طول موج سیاه صفر و صدای آن سکوت است . رنگی عمیق است و نماد نیستی و مرگ ،پوچی و عدم ، اسارت و بدبختی است . رنگی شیک و رنگ گرم است برخی افراد این رنگ را رنگ نا امیدی و عزا میدانند در حالیکه بسیاری از لباس های رسمی  و مهمانی سیاه است  .سیاه نشانی از خوش ذوقی و ظرافت است اگر کسانی تمایل به نمایش اقتدار، ابهت و قدرت دارند رنگ سیاه پیشنهادی مناسب است .

در جائی دیگر به معنی فریبندگی است ولی فرد را به دلیل تاثیر نور و جذب آن و تیرگی چاق نمی کند بلکه پوشنده را از آنچه که هست لاغر تر نشان می دهد .رنگ باستانی قدرت و تفوق است رنگ سیاه و کبود رنگ تجارت و کار است چرا که نمایشی از قدرت و اعتماد به نفس را در خود دارد. این رنگ هرگز ازچرخه مد خارج نمیشود .در دکور منزل بسیار اشرافی است . رنگ سیاه سمبل شان و مقام رمز و راز و گمراه کنندگی و سفسطه بدبینی و فنا میباشد. در تمرکز توانائی میبخشد .

خاکستری:

رنگی است خنثی نه تاثیر مثبت دارد نه منفی ، نه هیجان گراست نه آرامش بخش . هر رنگی کنار خاکستری زیباست .برای نمایش دادن شخصیتی پخته و با تجربه مورد استفاده قرار میگیرد .پوشنده را فردی آزاده بدون وابستگی های دنیوی نشان میدهد و البته همه چیز هم بر وفق مراد او نیست .افراد با رتبه های بالا به سوی این رنگ جلب میشوند .کمی رنگ تملق و چاپلوسی را با ظرافت بسیار به همراه دارد . در کنار هر رنگی قرار بگیرد خصلت همان رنگ را به خود می گیرد.

سبز :

رنگ پایان بهار آغاز تابستان است دارای طعم آب گوارا و کمی گس است .با خط مایل همسان است .رنگ رشد ونمو وحیات است .رنگ جنگل و سکوت است .شهرت، فراوانی، مکنت، سعادت، کیفیت است نشانه شادابی و تازگی است رنگ زندگی ، رنگ خوبی ، نشاندهنده خوبی است هر چه آبی تر باشد درونی تر است و احساسات قوی تری دارد . هر چه زردتر باشد منطقی تر است و هیجان بیشتری دارد .سبز در دین اسلام نماد تقدس ،پاکی و معصومیت است. کنار آمدن و زندگی با دوستداران این رنگ آسان و رؤیائی  است .افرادی را  که حس میکنید کمی مضطرب هستند به پوشیدن رنگ سبز  راهنمائی کنید.

سبز زندگی بخش و آرامش بخش قوی است به همین خاطر لباس پزشکان و پرستاران در اتاق عمل سبز است . دیگران را در کنار سبزپوشان احساس آرامش می کنند .برای دوره های شدید ناراحتی های هیجانی یا عاطفی مناسب است ولی برای مدت کوتاه باید پوشیده شود پوشیدن دائم این رنگ سبب ایجاد حسادت  میکند فشار خون را کاهش داده  و بیخوابی را تسکین میدهد حملات خشم را کاهش میدهد و شخص را از نظر فیزیکی ترمیم میکند .لباس و دکور سبز باعث میشود فرد احساس نزدیکی بیشتری با طبیعت داشته باشد .از مجموعه رنگهای تابستان به شمار میرود.

زرد :

جزو  رنگهای اصلی است. از مجموعه رنگ های گرم است. زرد طعم ترش را القا میکند. کمی تندی دارد و می سوزاند وتاثیر مدام آن کاری و ادویه تند است .زرد صدای زیر موسیقی و همبستگی و هماهنگی را دارد .شکل هندسی آن مثلث است . رهبر رنگ هاست . دوست دارد همیشه اول باشد و مطرح .رنگ خرد و تدبیر و عقل است.    رنگ مثبتی است ولی باعث ایجاد وحفظ آرامش نمیشود .

 زرد تمرکز را افزایش میدهد رنگ بی خوابی است.  رنگی منطقی و برون گرا است ،رنگ آغاز بهار است. از صفات اصلی آن روشنی و انعکاس امیدواری و احساس خوش روئی است .رنگ پسر بچه هاست نماد احتیاط است .به طور یک دست در کل لباس افراد بیننده را خسته میکند. بیماری را تشدید می کند .در قدیم  شاهان چین رنگ زرد را به خود اختصاص داده بودند و برای پیروان آئین بودا رنگ زرد رنگی مقدس است .این رنگ همیشه میخندد و می خنداند .در روشن ترین طیفش باعث میشود ذهن سیال و بازتر ی برایتان خلق شود

قرمز :

قوی ترین رنگ در گروه رنگ های گرم است. رنگی است با طول موج بالا .طعم رنگ قرمز شیرین است .شکل هندسی قرمز مربع است . رنگ جوانی به ثمر رسیده برای سنین 25 تا 35 سال با فصل تابستان مطلبقت دارد . رنگی است که فرو رفتن در آن میسوزاند. توجه افراد را جلب می کند .به عقیده پزشکان اولین رنگی است که کودک آن را تشخیص میدهد .ضربان قلب را افزایش داده و فشار خون را بالا می برد همچنین روی تنفس تاثیربسزائی دارد .شدیدا احساساتی و دلتنگ، مهیج و سکسی است . نمادهائی از هیجان، سرعت ، خطر عشق تنفر فداکاری خشونت خون آتش را در بر دارد.

رنگ انقلاب و آرزو و تشکیل خانواده است . جدی با نشاط و در عین حال لذت طلب و پیروزمند است .کسانی که قرمز میپوشند آرام و بی تفاوت بنظر نمیرسند. ولی برای بیننده سریع خسته کننده میشود.  همان اندازه که سریع جلب توجه میکند یه همان میزان عیوب فرد قرمز پوش را نمایان میکند . برای دوره های  کوتاه مدت مناسب پوشیدن است مثل مسابقات ورزشی جهت تحریک نیروی جسمی  .محرک خوبی برای باز کردن اشتهاست و گرسنه میکند . برای لباس کار و خواب مناسب نیست.

آبی :  

 شکل هندسی آبی  دایره است و طول موجش کوتاه است . پر طرفدارترین رنگ در گروه رنگهای گروه آبی است . رنگ آسمان و اقیانوس است .برای داشتن ظاهری آرام رنگ آبی را توصیه کنید .پوشیدن رنگ آبی دیگران را وادار میکند به شما با احترام و ستایش رو به رو شوند . رنگ خواب آور و تسکین دهنده استرنگ آبی سمبل وفاداری و عشقی پاک است .رنگی درون گراست ،آرامش دارد و شدیدا احساساتی است . روحانی است و به آسمان می رسد .

رنگ سردی است ولی در نور حالت گرمی دارد .رنگ آبی در اتاق خواب مناسب است . خانمها به کسانی که رنگ آبی به تن میکنند بیشتر اعتماد میکنند. رنگ لباس پلیس در بیشتر کشورهای دنیا آبی و یا سبز تیره سرد  است زیرا نمادی از ابهت و قدرت و اعتماد است . آبی آسمانی از صورتی سردتر است چرا که ته رنگ سرد دارد ولی لاغر نمی کند چون سفید دارد و سفید هم چاق کننده است .

لباس و آرایش آبی فرد را بیشتر رویائی میکند پوشیدن دائم لباس آبی باعث ایجاد خستگی مزمن وسوء هاضمه و یبوست می شود در پرچم های بسیاری از کشورها رنگ آبی که نشانی از صلح است وجود دارد انتخاب رنگ آبی قوه تخیل فرد را بالا می برد .نور آبی درمان کننده گلو درد ، سرماخوردگی ،رماتیسم مفصلی ، سرطان ، بیماری های پوستی ریال اعصاب وکاهش گرفتگی سرخ رگ ها است . نور آبی دافع حشرات  است. برای بیماران افسرده اصلا مناسب نیست.

مواد غذایی با رنگ آبی طبیعی، کمتر وجود دارند و این موضوع باعث می‌شود اشتهای ما به طور خودکار نسبت به این رنگ پاسخ مثبتی نمی‌دهد. درمیان طیف رنگ‌ها، رنگ آبی، ضد اشتها است و اگر می‌خواهید وزن خود را کم کنید برای صرف غذا، ‌از بشقاب آبی استفاده کنید.
حتی بهتر است برای کم کردن اشتهای خود، از نور آبی در یخچال استفاده کنید آنوقت خواهید دید وقتی در یخچال را باز می‌کنید چقدر نسبت به مواد غذایی داخل آن کم اشتها شده‌اید.
 رنگ کردن لامپ محیط ناهارخوری نیز از دیگر روش‌های کم کردن اشتهای شماست.
چون مواد غذایی آبی رنگ در طبیعت بندرت دیده می‌شوند و سبزی‌جات برگی آبی رنگ یا گوشت آبی رنگ به طور طبیعی وجود ندارد، اشتهای ما به طور خودکار نسبت به این رنگ عکس‌العملی نشان نمی‌دهد.[مردان بهتر از زنان می‌توانند اشتهای خود را کنترل کنند]
از آنجا که قبل ازتحریک اشتها، چشم باید متقاعد شود، پس رنگ در این خصوص دارای اهمیت خاصی است.اگر در برخی فروشگاه‌ها می‌بینیم مواد غذایی آن‌ها فروخته نشده، به خاطر طعم یا فرم و یا بوی آن‌ها نیست بلکه به خاطر رنگ آن‌هاست.برای اینکه مواد غذایی را به رنگ آبی درآورید حتما از رنگ‌های خوراکی موجود درسوپرمارکت‌ها استفاده کنید

نارنجی :

 بعد از رنگ زرد در دایره رنگ درخشان ترین رنگ محسوب میشود . گرمترین رنگ اتمسفر  است .رنگی بین شور و هیجان و شیطنت قرمز با منطق گرائی زرد است بچه گانه است . رنگ دختر بچه هاست و جوان پسندی است .رنگ شادابی و سرور و جشن و میوه های تازه رسیده است . نارنجی و آمیخته با سفید نشانه بلوغ زنانه و آمیخته با سیاه نشانه بلوغ مردانه است نیروی جنسی را افزایش می دهد .با خط آزاد متمایل به عمود همسان است .

پوشنده را فردی جسور و موفق و مشتاق نشان میدهد .رنگی ماجراجو فعال و گرم و صمیمی است. رنگی نیرو بخش  وضد خستگی است و حالت خوش بینی در فرد ایجاد میکند و انگیزه پیروزی را تشدید می کند . برای لباس های ورزشی و کار بسیار مناسب است . نارنجی پر رنگ باعث میشود کسانی که اعتماد به نفس ندارند ،خودشان را قبول کنند  و دارای شهامت شوند. لباس و یا دکور نارنجی باعث میشود فرد به خودش احترام ویژه ای بگذارد. بسیار پر انرژی وجلب توجه کننده است.

بنفش :

این رنگ از دو رنگ گرم و سرد تشکیل شده .طعم بنفش گس است .این رنگ بیانگر حس رومانتیک است که حالات عصبی  و خشم را فروکش میکند. رنگی است که زنان گرایش بیشتری به آن دارند .کمی خطرناک است چون ماورائ طبیعت است دوست داران بنفش خواهان دسترسی به یک رابطه جادوئی هستند نشان عظمت و ستایش . به خرافات اعتقاد دارد . هرچه آبی تر باشد خرافاتی تر است و هرچه قرمز تر روحانی تر . بنفش ها از این دنیا بریده اند و می خواهند به آن دنیا برسند .اضطراب را کاهش میدهد برای غلبه بر حسادت و نفرت و خشم و حالات عصبی مناسب است .

سرمه ای :

رنگی بسیار سرد است . افراد با پوشندگان این رنگ احساس صممیت و اعتماد میکنند . رنگ مناسبی برای معلمان و مهماندارا ن هواپیما و افراد پلیس  است .

صورتی :

در واقع همان رنگ قرمز کم رنگ است و معمولا رنگ سمبلیک عشق است. این رنگ اثر آرام بخشی دارد معمولا در ورزشگاه ها رختکن تیم حریف را به رنگ صورتی نقاشی میکنند تا بازیکنان آن کم انرژی و منفعل شوند با وجودیکه اثر آرام بخشی رنگ صورتی مشخص شده است ولی پژوهشگران دریافتند که این اثر در خلال مواجهه اولیه به وجود میاید مثلا هنگامی که از این رنگ در زندانها استفاده شد زندانیان پس از عادت کردن به آن حتی نا آرامتر از قبل شدند.

رنگ صورتی از مجموعه رنگهای سرد است .فرد پوشنده را مهربان، آرام، دلسوز، وفادار ،سالم ، با گذشت و لطیف با قدرت درک بالا نشان میدهد عاری از خشونت و در گیری است . دختر بچه ها و رنگ زنانگی است .

ارغوانی:

رنگی است عرفانی که پوشنده حس معنوی میدهد.رنگ ارغوانی نماد عقل ومعنویت است .خیلی کم در طبیعت وجود دارد و به همین دلیل ممکن است به عنوان نشانه مصنوعی یا غیر عادی بودن در نظر گرفته شود.

فیروزه ای :

رنگی سرزنده  و خردمند  است و جوان و  نوآور  وگاهی تخیلی است . شادتر از آبی و کم هیجان تر از زرد است . در دوره های استرس های ناگهانی و دوران عصبی بودن و فعالیت های فکری بسیار افراد فیروزه ای کمک بسیاری به آرام نگهداشتن فرد میکند.

قهوه ای :

از گروه رنگهای گرم است . در لباس اعتماد افراد را به خود جلب میکند .این رنگ سمبل زمین و طبیعت است رنگ ثبات عقیده و استواری و اصالت است .آقایان به این رنگ توجه ویژه ای دارند آنها را قوی تر و مورد اطمینان نشان می دهد. رنگی مردانه متین و سنگین است مستقیما به رنگ بدن مربوط می شود و برای افراد حمایت  و امنیت اجتماعی به ارمغان می آورد.

لیموئی :

محرک جنسی مهمی به شمار میرود . برای رفع خستگی، سرگیجه، تحریک سیستم اعصاب مرکزی  مناسب است . رنگی  ترش است. بوی تازگی دارد. و کاملا شاداب است.

مغز پسته ای :

رنگ شاد و جوانی است .رنگ بهاری و شکوفائی و رشد است.بوی تازگی و کمی ترش و شور  است .

طلائی:

 رنگ تزئینی گرمی است .نشانگر عقل ،شهرت ، اعتبار ،گرانی، تذهیب و تزئین است. استفاده طلائی به صورت تزئینی در لباس و آرایش و دکور  احساس سرزندگی  و شادی را بیشتر میکند و باعث خرسندی و رضایت خاطر میشود.

نقره ای :

رنگ سردی است نمایانگر سرما، شهرت و علم  است

مسی:

قرمزی است که در طلائی مخلوط شده .  خصوصیات قرمز و طلائی را به صورت اشرافی دارد.

http://fashionart.blogfa.com/post-7.aspx

نظرات 3 + ارسال نظر
بهشب پنج‌شنبه 16 تیر‌ماه سال 1390 ساعت 12:19 ب.ظ http://behshab.blogsky.com/

مفید بودم ممنون

سعیده د جمعه 17 تیر‌ماه سال 1390 ساعت 02:43 ب.ظ

سلام فاطیما جان خوشحالم به روز شدی.مطلب خیلی جالبی بود بازم از رنگ طرح نقش مخصوصا بومی مطلبی داشتی یزار.

Mandana یکشنبه 16 مرداد‌ماه سال 1390 ساعت 01:31 ب.ظ

kheili jaleb bood.
merC!!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد